flugi

flugi

Geurtstoernooi 2014

Begin deze maand werd in het Betuwse Zetten weer het Geurtstoernooi gespeeld. 
Zoals ik al eens eerder heb geschreven: dit is een bijzonder aardig toernooi en wel hierom. Ten eerste mag je er pas aan meedoen als je 50 jaar of ouder bent. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je door puistige pubers of kinderen die net boven de tafelrand uitsteken, van het bord wordt geschoven. Bij de oudere medemens is het toernooi dan ook zeer in trek. Van heinde (Rotterdam, Groningen) en verre (Kleef, Amsterdam) stroomt men toe en dit jaar waren er zo’n 250 schakers op afgekomen. 
Aardig is ook dat je in een groep speelt met schakers van ongeveer dezelfde sterkte. Heel aardig is natuurlijk dat na afloop iedereen met een prijs naar huis gaat: een doosje met daarin drie potjes door Geurts geproduceerde heerlijke jam. Tot voor kort zaten er zes potjes in, maar kennelijk heeft de crisis ook de Betuwe bereikt. En als je wint, of bijna wint, krijg je een nog veel grotere doos met nog veel meer potjes van Geurts. Ook allemaal van uitstekende kwaliteit. Je zou je buren, vrienden, bekenden, familie dan ook willen aanraden: “Koop potjes van Geurts.” Maar wat zo gek is: je ziet die potjes nergens. Bij AH niet, bij de Coöp niet, bij Aldi niet, in delicatessenzaken niet, nergens. Ik denk dan ook dat die Geurts niet voor de handel produceert, maar om aan oude schakers weg te geven.

De laatste jaren doen er steeds meer leden van onze club aan mee. Dit keer waren Albert, Ben, Emile, Henk en ik van de partij. Henk kwam uit in de B-groep, Fred in de C-groep, Ben en ik in de D- en Albert in de E-groep. Gaande de dag, bleken de meesten van ons niet in topvorm te zijn. Albert eindigde met 3½ uit 7 in de middenmoot, Fred met 2½ punt net eronder, Henk werd met 2 punten kopman van de staartgroep. Ben en ik bleken al in de eerste ronde tegen elkaar te zijn ingedeeld. Toen Ben vergat een kwaliteit te winnen, kon ik relaxt een winnende aanval op zijn Damevleugel ondernemen. Ben kwam die klap niet meer te boven en kwam niet verder dan 1½ punt. Ik kreeg er vleugels door en won voor mijn doen vrij veel potjes. 
’t Is dat ik mijn laatste partij mijn eerste blunder maakte (ik gaf een Dame weg), anders was ik eerste geworden. Nu eindigde ik op een gedeelde derde en vierde plaats. Die plaats bleek toch nog goed voor de ontvangst van het maxi pakket, inhoudende zes potten jam, een pot appelmoes en een flesje vruchtensaus. Ik mag dus wel zeggen dat dit niet alleen een genoeglijke dag was, maar zeker ook een uiterst vruchtbare.
En dat zeg ik. 
Jan.

Voor uitslagen KLIK HIER